Jdi na obsah Jdi na menu
 


 

     Trať  Septemvri - Dobrniště

Tato úzkorozchodná trať (760mm) se nachází na jihozápadě Bulharska a výchozí stanice Septemvri je na hlavní trati ze Sofie do Plovdivu. První úsek trati byl otevřen roku 1926 a vedl do města Velingrad. Poslední část, z Banska do Dobrniště, byla dokončena v roce 1945.   

Obrazek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nádraží Septemvri na trati ze Sofie do Plovdivu

Celková délka tratě je 125km a se svojí stanicí Avramovo, která leží ve výšce 1267m.n.m. se jedná o nejvýše položenou úzkorozchodnou trať na Balkáně. Cesta ze Septemvri do Dobrniště trvá 5 hodin a 20 minut a zpočátku trať vede nížinou až do stanice Varvara (281 m.n.m.) odkud již začíná stoupat kaňonem Čepinské řeky. Rychlost vlaku je pomalá a tak má člověk dost času kochat se krásnou krajinou Rodop a užívat si cestu.

Obrazek

Stoupání kaňonem Čepinské řeky

 

Po úvodnim stoupání se dostaneme do stanice Dolene (555 m.n.m.) kde dochází ke křižování vlaků a odtud dále náročným stoupáním na náhorní planinu Rodop až do stanice Konstandovo (801 m.n.m.) odkud vlak pozvolna klesá až do lázeňského města Velingrad (740 m.n.m.)

Obrazek Pohled z vlaku do udolí po opuštění stanice Dolene na vlak se kterým se křižovalo. 

 

Obrazek

Obrazek

Náročné stoupání

 

Za Velingradem opět přichází náročné stoupání a trať několikrát mizí v tunelu, aby se znovu vynořila na stejném místě, ale o několik metrů výše. Po celou dobu jízdy je stoupání okolo 25 promile. Tímto náročným stoupáním systémem tunelů a smyček trať dosáhne stanice Avramovo, která je svou nadmořskou výškou 1267 m.n.m. nejvýše poleženou stanicí na Balkáně. 

Obrazek 

Obrazek

 nádražní budova Avramovo

Obrazek

Avramovo

 

Za Avramovem trať začíná klesat a vede krásným údolím přes stanici Cerna Mesta (989 m.n.m.), dále do stanice Jakoruda (897 m.n.m.), která je ideálnim výchozim bodem do pohoří Rila.

 Obrazek

Stanice Jakoruda

 

 Odtud vlak dále klesá až do stanice Belica (773 m.n.m.) aby dál mohl opět stoupat do Razlogu (821 m.n.m.) a dále do Banska (900 m.nmm.). Bansko je městečko, které se může pochlubit historickým centrem a spoustou starých krásných domů. Bansko je ideálnim vstupnim místem do pohoří Pirin. Na nádraží je k vidění stará vodárenská věž a dvojce vyřazených parních lokomotiv.

Obrazek

Vraky parních lokomotiv ve stanici Bansko

 

Z Banska vlak čeká už jen 6 klimoterů klesání do stanice Dobrniště (834 m.n.m.), kde trať končí.

Jízdní řád 

 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA