Jdi na obsah Jdi na menu
 


      Železniční nehoda u Nových Kopist

Je ráno 9.11.1989 a lokomotiva ES-499.0009 přijíždí do žst. Bratislava s vlakem IEx-73 "Metropol". Z důvodu závady na vlakovém vytápěn je však v čele vlaku vystřídána lokomotivou S-499.0098 a odstavena v depu. Její oprava se protáhla a tak na obratový IEx-74 "Hungaria" byla nasazena lokomotiva ES-499.0011, jenž byla plánovaná až na odpolední IEx-372 "Balt-Orient", na který tedy nastoupila již opravená "devítka" a začala tak ukrajovat své poslední kilometry.

Je noc z 9.11. na 10.11. vlak IEx-372 projíždí Bohušovicemi nad Ohří kde míjí protijedoucí vlak a strojvedoucí "Balt-Orientu" mrká dálkovým reflektorem na kolegu. O malou chvilku později, čtyři minuty po půlnoci, narážív v Nových Kopistech rychlostí 116km/h do porouchaného Os-9622 tvořeného pantografovou jednotkou 460.081 a 460.082.

Obrazek

 

 

 

Následky srážky jsou tragické, na místě zemřelo 5 lidí, další člověk zemřel po týdnu v nemocnici. Dalších 8 lidí bylo zraněno těžce a na 50 lidí lehce. Lokomotiva ES-499.0009 je zcela zdemolována a rovněž je poškozena i pantografové jednotka. Dále je zcela zdemolováno 5 vozů ČSD a jeden vůz DR. Celkové škody přesáhnou 10 milionů Kčs a 80 tisíc rublů.

Obrazek

 

 

 

Trať po nehodě zůstává na 22 hodin neprůjezdná a dalších 25 hodin se jezdí pouze jednokolejně. Je odřeknuto 6 osobních a 81 nákladních vlaků. Odklonem jelo celkem 32 R a IEx, 3 vlaky NEx a 6 Pn vlaků. Ihned po vzniku nehody byl prověřen stav zabezpečovacího zařízeni v žst. Bohušovice nad Ohři a oddílové návěstidlo č.2-4901 (vzdálené 1130 m za odjezdovým návěstidlem L2 v ŽST Bohušovice nad Ohří a nacházející se 390 m před místem najetí na zastávce Nové Kopisty), na kterém svítilo červené světlo, viditelné zhruba pro střídavě hustou mlhu ze vzdálenosti asi 80 až 100 m. Po návratu zbytku soupravy Ex 372 do žst. Bohušovice nad Ohří u sedmi jízdy schopných vozů byla vykonána úplná zkouška brzdy s dobrým výsledkem.

Obrazek            

Obrazek

Jako příčina nehody je stanovena nepozornost strojvedoucího vlaku "Balt-Orient". Pro zajímavost je dobré vědět že o necelé 4 roky později je shodou náhod v tomto místě odhalena závada na zabezpečovacím zařízení právě strojvedoucím, na kterého onen osudný den blikal strojvedoucí "Balt-Orientu".

 

Zdroj: www.loko.goo.cz, www.fscr.cz, www.railvolution.net/knihy

 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA